Gelijke digitale kansen!


Strijd!

Sinds maart 2020, voelt alles als een strijd: een strijd voor onze gezondheid, een strijd voor

onze vrijheid en een strijd om goed onderwijs te blijven faciliteren. Want hoe kunnen we

kinderen in dit tijdperk van digitale transformatie op de juiste manier faciliteren? Hoe

kunnen we de continuïteit van het onderwijs waarborgen terwijl er geen richtlijnen zijn

vanuit onze regering? Hoe kunnen we met elkaar zorgen dat leraren beschikken over de

juiste vaardigheden om les te geven met de integratie van technologie?


De integratie van technologie in de dagelijkse lespraktijk

Tien jaar geleden had ik zelf nauwelijks kennis over de mogelijkheden die de technologie kon bieden. Ik was wel een ‘early adopter’ van Facebook, MSN en daarna Skype om te

communiceren op afstand met familie maar ik had nooit gedacht dat het

onderwijslandschap zo kon veranderen met behulp van technologie.

Er zijn enorme stappen gezet in het voorzien van scholen van de juiste ICT-middelen zoals

internetverbinding, Wi-Fi en devices… Techreuzen hebben de ene na de andere oplossing

bedacht en gemaakt om de integratie van technologie in de dagelijkse lespraktijk

eenvoudiger en intuïtiever te maken. Steeds meer bestuurders en directeuren erkennen hoe

belangrijk het is dat kinderen de juiste (digitale) vaardigheden leren.


Wat hebben de leraren een prestatie geleverd!

COVID-19 heeft een groot stuk angst en onbekendheid weggehaald bij leraren om anders

(digitaal) les te geven. Stap voor stap sluiten er meer leraren aan in de beweging van

lesgeven met behulp van digitale middelen. In de paar maanden dat leerlingen niet fysiek

naar school konden, is er een berg aan content en opdrachten ontwikkeld die gedeeld en

inzetbaar werden in een digitale lesomgeving. Zo hebben bijvoorbeeld uitgeverijen ook

tijdelijk meegedaan en geholpen bij het faciliteren van les op afstand. Uiteraard zijn er nog

veel vraagstukken en is er ook nog veel onzekerheid. Toch vind ik echt dat we even stil

moeten staan bij de prestatie die geleverd is door leraren om continuïteit van het lesgeven

voorop te laten staan.


Niet meer terug naar het oude normaal

Helaas merk ik wel dat - nu de scholen weer gestart zijn - er vaak wordt teruggegrepen naar de pre-COVID manier van lesgeven. Dat is heel begrijpelijk en vertrouwd. Naar mijn idee is er echter te weinig nagedacht over de integratie van de digitale componenten als startpunt van het dagelijkse lesgeven. Dit om de continuïteit van het lesgeven voorop te laten blijven staan. We staan daarom voor grote uitdagingen. De richtlijnen van het RIVM hebben altijd indicatoren afgegeven dat we misschien niet helemaal terug zouden kunnen gaan naar het oude normaal. Ook de impact op en door het onderwijs is helaas onderschat. Het is tijd om meer aandacht te geven aan een andere manier van lesgeven en dat begint met visie, leiderschap en draagvlak.


Beste directeuren, bestuurder, veel zijn al begonnen aan een onderwijsrevolutie in en rond

het onderwijs. Er is geen beleid, er zijn geen richtlijnen vanuit Den Haag maar deze kunnen

we maken en veel van jullie zijn er natuurlijk al bezig! Het is tijd voor onderwijs waar de digitale vaardigheden geïntegreerd zijn in het curriculum van leraren, tijd voor budget en tijd voor aandacht en focus op de didactische digitale geletterdheid van leraren. Dit laatste zodat ze altijd en overal onder welke omstandigheden dan ook goed onderwijs kunnen geven. Het kan niet zo zijn dat de kinderen die nu op school zijn de dupe worden van het gebrek aan digitalisering in het onderwijs. Ze verdienen gelijken kansen! Ze verdienen goed onderwijs! Met jullie rol en verantwoordelijkheden kunnen jullie het verschil maken. Deze onderwijsrevolutie begint bij jullie, ik help jullie uiteraard met liefde en wissel ook graag van gedachten uit. Doen jullie met mij mee?


Over de schrijver van deze blog:

Laura Walter-Goudsmit is 34 jaar oud. Naast mijn functie als directeur van Edutrainers ben ook betrokken bij maatschappelijke projecten, ik lobby regelmatig rondom digitaliseren van het onderwijs, fungeer als expert in verschillende commissies en inspireer jongeren over de mogelijkheden die technologie kan bieden in hun eigen loopbaan. Met Edutrainers focus ik dagelijks over beter onderwijs voor onze kinderen en een leven lang ontwikkelen van leraren door het verbeteren en vergroten van hun digitale vaardigheden. Maak gerust een connectie met mij op Linkedin, stuur een email naar laurawalter-goudsmit@edutrainers.com en ontdek de mogelijkheden van Edutrainers op onze website: www.edutrainers.com

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

© 2020 VMBO-docent